Obazite Destek Programı

Şişmanlık; vücuttaki yağ oranının anormal artışıdır. Aşırı protein, karbonhidrat ve yağ alımı vücuttaki yağ depolarının artışına neden olur. Bazı kişilerin hemen kilo almaya genetik ve biyolojik yatkınlıkları vardır. Şişmanlık kronik bir hastalıktır. Tedavisi için ömür boyu sağlıklı beslenmeyi  ve fiziksel aktiviteye dikkat etmeyi gerektirir. Şişmanlık, bugün için estetik bir sorun olmaktan çok bir hastalık olarak kabul edilmektedir.
Öncelikle şişmanlığın derecesini  belirleyip  ona göre yol haritası çizmek faydalı olacaktır.

BKI (BEDEN KİTLE İNDEKSİ) NASIL HESAPLANIR?

Kilo(kg) / boy2(cm) formülünden yararlanılarak BKI hesaplanır.

BKI

ZAYIF                    19

NORMAL                19 - 25

FAZLA KİLOLU       25  - 30

ŞİŞMAN                 30 -  35

AŞIRI ŞİŞMAN       35-40

Beden kitle indeksine ilave olarak Bioelektriksel Empedans yöntemiyle vücuttaki yağ, su, kas, mineral ölçümleri ile kişinin beslenme düzeni belirlemesi uygun olmaktadır.

ŞİŞMANLIK TEDAVİSİNDE DİYET NASIL OLMALIDIR?

- Şişmanlık bir ekip işidir. Bu sebeple kişi öncelikle bir doktor kontrolünden geçmelidir. Gerekli kan ve hormon tetkikleri yapılmalıdır. Bu verilere dayanarak diyetisyen ile iş birliği içinde beslenme planı oluşturulmalıdır.

- Beslenme planına ilave bir psikolojik sorun var ise bir psikiyatrist-psikologdan yardım alınmalıdır.

- Şişmanlık tedavisinde kilo kaybı hedefleri gerçekçi ve ulaşılabilir olmalıdır.

- Kilo verebilmek için besinlerle alınan kaloriden fazlasını harcamak gerektiği için aktivite yapılmalıdır.

- İdeal diyet, içerik olarak tüm besin gruplarını içinde bulunduran ancak kalorisi düşük bir diyettir. Tek yönlü gıda maddeleriyle örneğin sadece et grubu ile beslenme, hiç karbonhidrat tüketmeme, öğün atlama  gibi beslenme vücudun ihtiyacı olan protein , yağ, karbonhidrat , mineral ve vitamin yönünden eksik beslenmek demektir. Bu nedenle kişilerde bir süre sonra bu gıda maddelerinin eksiklik veya fazlalığından kaynaklanan önemli hastalıklar ortaya çıkabilir.

- Pratik olarak diyete girecek kişinin bir günde tükettiği gıdaların toplam kalorisi hesaplanır ve bu toplam kaloriden 600-800 kalori azaltılıp kişinin alması gereken kalori hesaplanır.

- Şişmanlık tedavisi uzun süren, tedavi edilmezse ömür boyu sürecek ve başka hastalıklara yol açabilecek önemli bir sağlık problemidir.